Zasada pracy układu korbowo tłokowego w silniku spalinowym
Trwająca ponad 130 lat historia motoryzacji przechodzi na naszych oczach prawdziwą rewolucję związaną z powszechnym stosowaniem silników elektrycznych do napędu aut. Zanim jednak na naszych drogach ucichnie warkot silników spalinowych minie kolejne kilkadziesiąt lat.
Wspomniane silniki spalinowe, mimo wspaniałego rozwoju, stosowania technologii, które jeszcze niedawno określilibyśmy jako kosmiczne nie zmieniły swoich głównych założeń od początku swojego istnienia.
Ich podstawowym elementem, a właściwie główną zasadą działania jest układ korbowo tłokowy, którego zadaniem jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Ruch posuwisty wykonywany jest oczywiście przez pracujący w cylindrze silnika tłok, który poprzez korbowód powoduje obrót wału korbowego. Dokładniej opisując to zjawisko W dużym uproszczeniu powstały w ten sposób ruch obrotowy poprzez skrzynie biegów przenoszony jest na koła.
Oczywiście w motoryzacji znany jest również silnik Wankla, z powodzeniem stosowany w niektórych samochodach. Ten typ silnik nie opiera się na zamianie ruchu posuwistego w obrotowy, nie posiada zatem wału korbowego.
Klasyczny silnik z układem korbowo tłokowym zarówno w układzie rzędowym, jak i widlastym, pozwala zapewnić odpowiednią dynamikę pracy w szerokim zakresie obrotów silnika, przy jednocześnie niewielkiej masie i gabarytach, a co najważniejsze przy stosunkowo niskich kosztach produkcji, co miało znaczący wpływ na upowszechnienie silników spalinowych, a to z kolei pociągnęło za sobą rozwój całej motoryzacji.