„Walne Zgromadzenie roku”, jak nazywane było przez media połączenie NSU Motorenwerke AG ze spółką-córką VW Auto Union GmbH ma swoje skutki do dzisiaj. To właśnie przed ponad 40 laty zapadła decyzja o powstaniu marki znanej do dzisiaj.

10 marca 1969 roku zawarta została umowa o połączeniu między Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG. Po dokładnie dwunastu godzinach i 21 minutach, po dość gorącej chwilami dyskusji i początkowym sprzeciwie akcjonariuszy NSU na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu NSU w dniu 26 kwietnia 1969 roku udziałowcy wyrazili zgodę na podpisanie umowy o połączeniu. Umowa weszła w życie 21 sierpnia 1969 z mocą obowiązującą wstecz.

Przejmując NSU Motorenwerke AG firma z Wolfsburga pozyskała przedsiębiorstwo o wieloletniej tradycji i doświadczeniu w branży. W 1900 roku jako pierwsza firma w Niemczech produkowała motocykle, a już sześć lat później, w 1906 orku, wybudowała pierwszy samochód. Pięćdziesiąt lat później, w 1955 roku, NSU było największym na świecie producentem jednośladów. Powstałe NSU Prinz stało się jednym z elementów niemieckiego rozwoju gospodarczego.

Skonstruowanie silnika z tłokiem wirującym (silnika Wankla, nazwanego tak od nazwiska jego wynalazcy, którym był Felix Wankel) przyniosło NSU światową sławę. Pomimo tego, iż technologia ta ostatecznie nie zdobyła popularności i dzisiaj jest obecnie wyjątkowo rzadko stosowana, napęd wzbudził w tamtych czasach olbrzymie zainteresowanie.
Licencje na silnik Wankla były towarem bardzo popularnym – zdecydowali się na nie między innymi Mercedes, Mazda, czy GM. W 1967 roku firma z Neckarsulm jako pierwszy niemiecki producent otrzymała wyróżnienie „Samochód roku” za swoje NSU Ro 80. Ta limuzyna wyższej klasy do dzisiaj uznawana jest za ikonę stylistyki. Z całą pewnością jednak nie sposób zarzucić jej braku oryginalności w wyglądzie. W 1969 roku, zaprezentowany został samochód przystępniejszy aspirujący do klasy średniej – K 70.

W 1968 roku w zakładach Auto Union w Ingolstadt wyprodukowano ponad 92.000 Garbusów i 70.000 modeli Audi. Dzięki połączeniu kapitał własny nowej spółki wzrósł do 215 milionów marek, a liczba pracowników do ponad 23.000. Nowe bawarsko – szwabskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne już w pierwszym roku po fuzji osiągnęło rekordowe obroty ponad 1,6 miliarda marek (+ 43 procent) i wyprodukowało 265.000 samochodów (+ 33 procent), przekraczając tym samym wszelkie oczekiwania akcjonariuszy.
Różnorodność koncepcji technicznych w ówczesnej palecie produktów Audi NSU stała się podstawą do wprowadzenia w 1971 roku hasła reklamowego, które do dziś pozostaje sloganem Audi –  „Przewaga dzięki technice. Nie sposób tutaj pominąć jednak kwestię, iż obecnie samochody sygnowane logiem NSU są dość cenionymi modelami na rynku samochodów zabytkowych – zwłaszcza rynku niemieckim.