Przed blisko 75 laty otwarte zostały jedne z najbardziej pasjonujących kart w historii sportu motorowego. 27 maja 1934 roku na torze Avus w Berlinie po raz pierwszy wystartowały niemieckie „Srebrne Strzały”, które do dziś rozbudzają wyobraźnię wszystkich związanych ze sportami motorowymi.

Samochody wyścigowe spod znaku Audi stanęły na starcie wyścigu AVUS w Berlinie 27 maja 1934 roku. Charakterystyczny dla tych samochodów był srebrny lakier i przede wszystkim silnik umieszczony tuż za kierowcą.

Rok 1934 to wprowadzenie nowych, surowych formuł wyścigów. Jedną z nich było ograniczenie wagi bolidów do 750kg. Co jednak ciekawe nie wprowadzono w żaden sposób ograniczeń pojemności silnika, czy stosowanego rodzaju paliwa. Jednym zdaniem w największym uproszczeniu, jeżeli tylko zmieścicie się w podanej wadze, Wasz bolid będzie mógł uczestniczyć w rajdzie.
Duchowym ojcem samochodów wyścigowych Auto Union był Ferdynand Porsche. Skonstruował je dla nowej firmy motoryzacyjnej powstałej w 1932 roku z marek Audi, DKW, Horch i Wanderer. To właśnie pod jego nadzorem były budowane wspomniane pojazdy.

Pojazdy Auto Union na każdym kroku udowadniały swoje wyścigowe możliwości. Zasiadający za kierownicą Hans Stuck już na treningu otrzymał średnią prędkością okrążenia na poziomie 245 km/h. Także w wyścigu rozegranym przy ulewnym deszczu Auto Union uzyskała absolutnie najlepszy czas dnia ( Momberger 225,8 km/h).

Wielokrotnie udoskonalany, do 1937 roku samochód ten przeszedł trzy etapy rozwoju :
– 1934 Typ A: 295 KM
– 1935 Typ B: 375 KM
– 1936/37 Typ C: 520 KM
Nie zmieniła się przy tym jednak podstawowa koncepcja konstrukcji, a więc 16-cylindrowa jednostka napędowa w układzie „V” umieszczona, jak już wspomnieliśmy wczesniej, za kierowcą. Dochodząca w finalnej wersji pojemność do 6 litrów wraz z czterostopniową skrzynią biegów powodował, że sukcesy wyścigowe były tylko kwestią czasu.

Najbardziej znanymi kierowcami wyścigowymi, startującymi w tym samochodzie, byli Bernd Rosemeyer, Hans Stuck, Hermann Paul Müller, Ernst von Delius, Rudolf Hasse, Archille Varzi. W 1938 roku głównym inżynierem stał się Robert von Eberan-Eberhorst.

Sportowe sukcesy pozwoliły Auto Union w sposób przekonujący zademonstrować najważniejsze elementy bolidu – aerodynamika, lekka konstrukcja i oczywiście silniki o dużej mocy i jak największej pojemności. Doświadczenie zebrane przez inżynierów marki odbijało się na każdym elemencie „Srebrnych Strzał“.

Czy współczesne bolidy wyścigowe są również tak atrakcyjne jak „Srebrna Strzała“? Czy obecne wyścigi wciąż mają duszę, gdzie liczą się nie tylko umiejętności kierowcy, ale również postęp techniczny i rozwiązania technologiczne stosowane przez inżynierów?