Sprzęgło w motocyklu.
Sprzęgło motocyklowe, to ważny element napędowy w tym pojeździe. Dzięki niemu, kierowca pojazdu może w danym momencie przerwać, a w następnej kolejności przywrócić transmisję momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów i tylnego koła. Gdyby takiego elementu napędowego nasz pojazd nie posiadał, wówczas prawidłowa jazda maszyną byłaby w ogóle nie możliwa. Przypomnijmy może w skrócie zasady funkcjonowania. Początkowo rolę sprzęgła pełniła specjalnie do tego celu przeznaczona ruchoma rolka, która umożliwiała zmniejszanie lub naprężanie skórzanego pasa, który miał za zadanie przekazywanie napędu obrotowego na tylne koło. W takim wypadku miało też zastosowanie stożkowe, dzielone koło pasowe, znajdujące się przy silniku, którego to ruchoma część umożliwiała poluzowywanie, a także naprężanie pasa. Kiedy natomiast pojawiło się rozwiązanie, jakim jest skrzynia przekładniowa, sprzęgło zyskało formę odrębnego mechanizmu tak zwanego ciernego, który miał za zadanie umożliwianie ruszania oraz zatrzymywania się z ciągle pracującym silnikiem, ale także bezproblemową zmianę biegów. Sprzęgło towarzyszy motocyklom można powiedzieć od narodzin. Gdyby nie ten ważny dla pojazdu czynnik, podróżowanie stanowiło by wielki problem ponieważ zmiana biegów bez sprzęgła, powodowałaby niekorzystne zachowania się jednośladu. Pierwsza opcja to taka, że podczas postoju, kiedy chcielibyśmy ruszyć z miejsca, przy słabszym silniku pojazd w wyniku ostrego szarpnięcia, nie ruszyłby z miejsca. Zostałaby zatrzymana jednostka napędowa i jazda byłaby skutecznie zablokowana. Przy mocniejszym natomiast, mogłoby, tak jak poprzednio dojść do ostrego szarpnięcia, w wyniku którego, pojazd potoczyłby się dalej. Zachowanie maszyny trudne byłoby do opanowania przez jej kierowcę, co oczywiście dla niego mogłoby mieć skutki uboczne w postaci uszkodzenia ciała. Dlatego też omawiany element jest tak istotny w tego typu maszynach.