Skoda Octavia obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny! Pierwsza Octavia, następca Skody 440 Spartak, zjechała z taśm montażowych fabryki w Mlada Boleslaw w styczniu 1959 r. Ówczesne numery identyfikacyjne modeli zostały zastąpione nazwami – Skoda 440 stałą się Octavią, Skoda 445 Octavią Super, a Skoda 450 została nazwana Felicią. Dziś mało kto pamięta o modelu sprzed 50 lat…

 

Skoda Octavia I generacji produkowana była w latach 1959-1971. Okazała się ona wielkim hitem nie tylko wśród państw europejskich, ale także między innymi w Pakistanie, czy Indonezji, chociaż wbrew pozorom nie różniła się ona w sposób znaczący od poprzedniczki – Skody Spartak. Zmodyfikowano jedynie przednie zawieszenie z resorów piórowych na sprężyny śrubowe z teleskopowymi amortyzatorami. Tylne zawieszenie także miało zostać przeprojektowane, jednak po pierwszych testach firma odeszła od tego projektu. Skąd w ogóle wzięła się nazwa nowej Skody? Firmowe czasopismo „Ventil” z 6 stycznia 1959 roku podało, iż Skoda Octavia jest ósmym modelem produkowanym przez spółkę.

Jeden samochód o wielu nazwach
Skodę Octavię montowano nie tylko w czeskiej fabryce z tradycyjną metalową karoserią. W Pakistanie, Indonezji i Nowej Zelandii montowano ważące zaledwie 65 kilogramowe nadwozie wykonane z laminatów! Octavia w wersji pick-up znana była także pod nazwą Skoda Trakka. Zyskała one szczególne uznanie w Nowej Zelandii, a także w górzystym Chile, gdzie potoczna jej nazwa brzmiała „dżip”. W Turcji zaś zwaną ją Kanyonetekri. Jak widać nawet tak niepozorne auto może wiele zdziałać w trudnych warunkach.

To co tygryski lubią najbardziej
Pierwsze trzy lata produkcji to 40 konny silnik (typ 985) o pojemności niespełna 1,1 litra i 45 konny (typ 993) o pojemności 1,3 litra. Z pe strasznie słabą, ale na tle ówczesnych konkurentów Octavia była bardzo żwawym pojazdem (nawet pomimo wagi wynoszącej blisko 1270 kilogramów). Dla porównania polska Syrena 101 z tego okresu miała moc 27KM z 746 centymetrów sześciennych.

Niespełna rok po rozpoczęciu produkcji, w 1960 roku, wprowadzono do oferty kolejne dwie jednostki: Skodę Octavię Touring Sport (typ 995) o mocy 50KM (1089 cm³) i Octavię 1200 Touring Sport (typ 999) o mocy 55Km (1221 cm³).

Rok 1961 jest szczególny w historii następcy Spartaka. To właśnie wtedy do produkcji weszła Skoda Octavia w wersji kombi. Typ 993c jest dziś jednym z najrzadszych egzemplarzy tego modelu. Produkowano go tylko przez jeden rok, po czym zastąpiono typem 703c. W 1969 roku wersja kombi przeszła kolejną i ostatnią już modernizację. Typ 704 cechował się tylko nieznacznie podniesioną mocą z 47 do 51KM.

Koniec produkcji…
Pomimo swojego wielkiego sukcesu, Skoda Octavia została dość szybko zdjęta z taśm montażowych. Już w 1964 roku została zastąpiona modelem 1000MB (jak złośliwi mówią – Skoda tysiąca małych błędów). Jedynym wyjątkiem jest wersja kombi. Produkowano ją aż do roku 1971, czyli dłużej niż samego następcę Octavii!

Wielki powrót!
Czy po blisko 20 latach można sobie przypomnieć ubiegły model i próbować odtworzyć jego legendę? Skoda wraz z VW Group, który przejął jej 30% udziałów (1991r.) . Pierwsze prace projektowe ruszyły już w roku 1992, a oficjalna premiera miała miejsce cztery lata później. Jako iż nowy model projektowany był w biurach konstrukcyjnych VW, do jego konstrukcji wykorzystano płytę podłogową z VW Golfa IV (Platforma VW A4 PQ 34). W przeciwieństwie do protoplasty z lat 60, nowa Octavia od razu oferowana była w dwóch wersjach: 5-drzwiowy liftback oraz kombi.

Mocy przybywaj!
W wersji podstawowej Octavia napędzana była silnikiem o mocy 75, bądź 101KM z 1,6 litra. Trzy lata po premierze do gamy silnikowej dołączył motor o mocy zaledwie 60KM (1,4 litra). Była to jednak jednostka już trochę przestarzała, swoje korzenie miała w starych konstrukcjach Skody. Skoda z końca wieku niejednokrotnie przechodziła modyfikacje zarówno jednostek napędowych jak i wyposażenia. Jest to jednak już inna bajka…

“dżip”
Rok 1999 przyniósł nową wersję Octavii – Octavię Combi 4×4 ze zwiększonym prześwitem podwozia o 23 milimetry, a także układem napędowym na cztery koła. Napęd przekazywany był przy pomocy sprzęgła znanego z modeli zarówno Audi, jak i Volkswagena – Haldex. Nie był to jednak najmocniejszy model. Oferowany silnik wysokoprężny osiągał moc zaledwie 90KM, a benzynowa 2,0 litrowa jednostka 115KM. W porównaniu z jednostkami w modelach „podstawowych” nie były to silniki dla osób preferujących sportową jazdę.

Co było dalej?
Rok 2000 to przede wszystkim wypuszczenie na rynek usportowionego modelu – Octavii RS, a także przeprowadzenie liftingu wszystkich modeli. Cztery lata później Octavię I generacji (w sumie nazwa „pierwsza generacja” jest pojęciem niepoprawnym, pierwsza Octavia produkowana był od 1959 roku, choć z drugiej strony, nowy model ma niewiele wspólnego ze swoją poprzedniczką…) zastąpiła II generacja. Tym razem do budowy wykorzystano płytę podłogową z VW Golfa V. Cztery lata później Octavia przeszła facelifting.

Co będzie dalej?
Tego możemy się tylko domyślać. Do tej pory sprzedano ponad 2 miliony egzemplarzy Skody Octavii. Czy w najbliższych latach Octavia będzie nadal tak popularnym samochodem? Może firma z Mlada Boleslav przygotuje w przyszłości model, który w lepszy sposób będzie nawiązywał do historii firmy. Fiat wypuszczając na rynek Fiata 500 udowodnił, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby odnawiać i podtrzymywać legendę…