Silnik dwu czy czterosuwowy

Silnik dwusuwowy a czterosuwowy w dzisiejszych czasach próżno szukać dwusuwowych silników w nowoczesnych konstrukcjach — dlaczego? Odpowiedź jest prosta, silniki dwusuwowe charakteryzują się dużą uciążliwością dla środowiska oraz krótkimi przebiegami pomiędzy naprawami. Dodatkowo wprowadzanie mieszanki paliwowej (paliwo/olej) może być dla niektórych osób uciążliwe.
Zasada działania takiego silnika jest prosta. W fazie rozprężania (1 suw), komora robocza silnika jest przepłukiwana przez mieszankę paliwowo-powietrzną, która napływa z przestrzeni korbowej silnika. Jednocześnie z przestrzeni roboczej usuwane są spaliny przez kanał wydechowy. W fazie sprężania (2 suw) tłok pełniący zarazem rolę zaworów zamyka kanał wylotowy, otwierając jednocześnie kanał, przez który do przestrzeni korbowej silnika napływa świeża porcja mieszanki paliwowo powietrznej.
Do niewątpliwych zalet należy osiąganie większej mocy w porównaniu do silników czterosuwowych o tej samej pojemności. Silniki dwusuwowe mają również lżejszą i mniej skomplikowaną konstrukcję co ułatwia produkcję tych jednostek.
Silnik czterosuwowy jest znacznie bardziej skomplikowany od dwusuwu. W silniku czterosuwie niezbędny jest układ rozrządu oraz układ smarowania. Niewątpliwą zaletą silnika czterosuwowego jest zwiększona żywotność oraz możliwość sprostania rygorystycznym przepisom emisji spalin.
W silniku czterosuwowym przeciwieństwie do silnika dwusuwowego, na jeden cykl pracy przypadają cztery suwy tłoka, ssanie, sprężanie, praca, wydech, których ze względu na powszechność tego rozwiązania nie będę tu szczegółowo omawiał.
Podsumowując, obecnie silniki dwusuwowe wypierane są przez czterosuwy. Dzieje się tak głównie w wyniku rygorystycznych norm emisji spalin.