Laguna trzeciej generacji stawiła się do walki w klasie średniej w 2007 roku, podczas targów IAA we Frankfurcie. Równocześnie Francuzi pokazali koncepcyjną wersję coupe, która spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zwiedzających.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Dla tego też niespełna rok później, na festiwalu w Cannes przedstawiono gotową Lagune Coupe. Genezą powstania była najzwyczajniej zazdrość. Włodarze Renault zapragnęli dorównać Peugeotowi który szczyci się już drugą generacją swojego coupe (406 oraz jego następcą 407).

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Prezencja

Na wstępie należy pogratulować stylistom odpowiedzialnym za prezencję Laguny Coupe. Na bazie, umówmy się, przeciętnie wyglądającego liftbacka stworzyli prawdziwą klasową perełkę. Perełkę która nie ma bezpośredniego konkurenta (Peugeot 407 Coupe nie doczekał się jeszcze następcy). Jej płynne, stonowane linie, wyraźnie odwołują się do brytyjskiej ikony motoryzacji – Aston Martina.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Wszelkie niejasności co do źródła inspiracji rozwiewa tył auta, dopiero z bliska, przeciętny kierowca zorientuje się że ma do czynienia ze zwyczajnym Renault, a nie z arystokratycznym Astonem. Również z przodu udało się przemycić kilka stylistycznych smaczków, które idealnie współgrają z resztą nadwozia. Kształt pokrywy silnika oraz potężnego grilla, jest niemal identyczny jak te spotykane w wyspiarskich GT. Owacja na stojąco należy się także księgowym, którzy zezwolili na zastosowanie drogich w produkcji drzwi bez ramek.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Pochodzenie

Ponadto, prezentowany egzemplarz należy do limitowanej do 400 sztuk wersji Monako GP. Od bazowych odróżniają go czarne wstawki, doskonale kontrastujące z perłową bielą lakieru. Czarne są między innymi 18 calowe felgi ze stopów lekkich, lusterka a także dach. Całość dopełniają trzy emblematy Monaco GP, po bokach auta i na grillu.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Wnetrze

Wewnątrz auta panują iście królewskie warunki, dwa sportowe, elektrycznie sterowane, fotele pokryte czarną skórą, przeszywaną białymi nićmi i wyszytym napisem Monaco GP na oparciach.  Deska rozdzielcza wykończona w podobny sposób, jej górna część skórą, dolna natomiast miękkim tworzywem wysokiej klasy. Jej kształt jest pełen obłych linii typowych dla stylistyki marki.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Za grubą, spłaszczoną u dołu kierownicą, usytuowano przejrzyste zegary z białymi literami na czarnym tle, jak również ekran komputera pokładowego. Panel centralny żywcem przeniesiony ze standardowych wersji jest intuicyjny w obsłudze. Nie można tego powiedzieć o panelu sterowania nawigacją, joystick wraz z okalającymi go przyciskami wylądował na tunelu środkowym, za drążkiem zmiany biegów. Jej obsługa początkowo absorbuje sporo uwagi. Ekran nawigacji umieszczono na szczycie deski rozdzielczej, dzięki daszkowi jest czytelny nawet w upalne dni.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Auta tej klasy kierowane są główne do osób o ustatkowanej pozycji życiowej, nie mających na głowie dzieci a co gorsza teściowej. Przeważnie są to typowe 2+2, w których to drugie „2” jest raczej awaryjnym rozwiązaniem na krótkie dystanse. Laguna Coupe jest tego podręcznikowym przykładem. Z przodu dogodną pozycję zajmie każdy kierowca, niezależnie od preferowanego stylu jazdy. Do dyspozycji dwójki podróżnych jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, podgrzewane fotele oraz porządne skalibrowany system nagłośnienia BOSE.

Zawieszenie, prowadzenie

Po niemal dwudziestu setkach (kilometrów) za sterami Laguny, aż dziw że nie zastosowano w niej skomplikowanego wielowahaczowego zawieszenia. Inżynierowie znad Loary ponownie postawili na tanie i sprawdzone rozwiązania. Tradycyjnie przy przedniej osi pracują kolumny McPhersona, z tyłu wydawałoby się że zwyczajna belka skrętne. W niej właśnie tkwi cała tajemnica doskonałego prowadzenia.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Wyposażona jest w system 4control. System do 60 km/h wychyla tylne koła w przeciwną stronę niż przednie, znacznie zmniejszając promień skrętu. Powyżej tej prędkości tylne koła wychylają się do wewnątrz zakrętu, dając poczucie stabilności w czasie pokonywania szybkich zakrętów. Sportowe doznania potęguje również utwardzone zawieszenie, są to kompromisowe nastawy gwarantujące wysoki komfort podróży, pomimo nisko profilowych opon i 18 calowych felg.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Silnik i skrzynia

Na polskim rynku Monaco GP występuje jedynie z czterocylindrowym dieslem 2.0 DCI. W testowanej odmianie generuje 178 Km, co wydawałoby się skromnym wynikiem jak na coupe przystało. Standardowo współpracuje z sześciostopniową przekładnią. Nie dostarcza co prawda takich emocji jak topowy benzyniak 3.5 V6. Jest jednak złotym środkiem, od 0 do 100 w 8,5 s nie rujnując kieszeni przy dystrybutorze, średnie spalanie około 8,5 l na 100 km. Sprawne wyprzedzenie kolumny tirów nie stanowi dla Laguny żadnego problemu, wystarczy redukcja z szóstki do piątki. Podobnie jazda autostradą.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

Laguna Coupe sprawdzi się w roli trzeciego auta w rodzinie na dwuosobowe eskapady. Jest GT nastawionym na komfort, z przeznaczeniem na długie dystanse. Nie strikte sportową maszyną do walki z prawami fizyki – do takich celów przeznaczone są auta tylno bądź czteronapędowe. Dopiero po wjeździe do zatłoczonych aglomeracji zwrócimy uwagę na słabą widoczność do tyłu czy mały prześwit. Nie są to rzeczy istotne, pierwszą z nich rozwiąże chociażby kamera cofania.

Renault Laguna Coupe Monaco GP fot. Maciej Mokwiński

DANE TECHNICZNE:

Napęd
Silnik: diesel, R4
Położenie: poprzecznie, z przodu
Pojemność skokowa: 1995 cm3
Moc: 178 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa
Napęd: na przednie koła

Zawias/heble
Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona
Zawieszenie tylne: belka skrętna
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe
Opony: 225/45 R18

Gabaryty
Wymiary (dł./szer./wys.): 4650 x 1820 x 1410 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1539 kg
Bagażnik: 423 l
Zbiornik paliwa: 66 l
Typ nadwozia: coupe
Ilość drzwi/miejsc: 2/4

Osiągi
Przyspieszenie (0-100 km/h): 8,5 s
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Średnie zużycie paliwa: 5,3/8,1/6,2 l/100 km                                                                                                                                             Średnie zużycie paliwa w teście: 6,7/9,5/8,5 l/100km