Druga odsłona Opla Vectry uważana była za przeciętną pod każdym względem. Użytkownicy zwykli mawiać: “jest praktyczna, ale nie zawsze wystarczająco dobra”. Była bez wyrazu niczym konkurencyjny Avensis.
Opel Vectra Caravan
W ofercie od 2002 r. trzecia odsłona Oplowskiej klasy średniej zmieniła ten image. To zgrabny ale przede wszystkim funkcjonalny samochód, przy okazji solidnie zbudowany. Cóż, drobne niedopatrzenia zdarzają się nawet w tak dopracowanej konstrukcji.
Korozja – pomyślicie, problemy z rdzą w Oplu pamiętają chyba tylko najstarsi pracownicy. Nie znaleźliśmy egzemplarza obdarzonego brązowym nalotem. Jeśli użytkownicy rozmawiają o dolegliwościach nadwozia, to wspominają o awariach elektrycznego zamka klapy bagażnika i centralki alarmu (błędy w oprogramowaniu).
Atuty eksploatacyjne Vectry C są więcej niż wystarczające. Nie ma głosów sprzeciwu co do jakości wykończenia wnętrza. Trzaski, grzechotania są traumatycznym wspomnieniem kierowcy ze starszych aut, jakość spasowania i sam konserwatywny wygląd kokpitu zbliżają Vectrę do klasy o stopień wyższej. Pozytywną wizję samochodu dopełnia obszerne wnętrze, duży i praktyczny bagażnik (parametry wersji Caravan biją na głowę większość klasowych konkurentów) oraz pewny układ jezdny.
Wielowahaczowe zawieszenie zaskakująco pewnie pokonuje ciasne zakręty i powoduje, że Vectra jedzie jak po szynach podczas jazdy na wprost – pod warunkiem że jest dostatecznie sprawne. Oś tylna okazuje się podatna na zmianę geometrii (szybkie ząbkowanie opon). Jednak to nie wszystko, sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora i łożyska kolumn resorujących nie wytrzymują kiepskiej jakości polskich dróg – wydatki są znaczne. Opel obficie wyposażał swego średniaka, można spodziweać się 6 airbagów, ABS, klimatyzację, radio, system kontroli trakcji.Do działania elektronicznych przełączników kierunkowskazów (dźwignia od razu powraca do wyjściowego położenia) i pracy “troskliwego” centralnego zamka można mieć pretensje – do ich sposobu funkcjonowania oraz obsługi trzeba się przyzwyczaić.
Polecenia godzien jest 16-zaworowy turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 2,2 l, nie ma systemu Common Rail (za wtrysk odpowiedzialna jest elektronicznie sterowana pompa wtryskowa), motor nie traci wiele na tym rozwiązaniu. To jednostka oszczędna, wystarczająco dynamiczna i stosunkowo cicha.
W codziennym życiu 125-konna jednostka spala około 7 l/100 km. Poza tym ropniak rzadko ulega awariom. Najczęstszą bolączką jest rozszczelnienie przewodu turbiny – odczuwalny spadkiem mocy. Opel wymieniał nieszczęsną gumę przy okazji rutynowych przeglądów, w związku z tym egzemplarze serwisowane w ASO powinny być wolne od tej usterki. Odnotowano pojedyncze zgłoszenia problemów z przewodami wysokiego ciśnienia i elektroniką.
Wręcz okazjonalnie występują się wycieki oleju. Jeśli pojawią się plamy pod samochodem, zwykle są powodem rozszczelnionej maglownicy. Inne usterki zdarzają się od święta. Ogólnie Vectra okazuje się wygodnym i trwałym rodzinnym wozidłem. Nieocenioną zaletą są niskie koszty utrzymania.
Występujące awarie:
– korozja układu wydechowego.
– usterka panela sterującego automatyczną klimatyzacją.
– nieszczelności w układzie turbozespołu.
– przyspieszone zużycie silentblocków wahaczy przednich i tylnych, zawieszenie tylne podatne na zmianę geometrii.
– awarie centralki alarmu, usterki elektroniki jednostki napędowej, awarie elektrycznego zamka klapy bagażnika.
Vectra C kombi – optymistyczna handlowa nazwa Caravan – to atrakcyjny pojazd pod wieloma względami. Dystyngowany, konserwatywny design, starannie wykończone i przestronne wnętrze oraz przepastną piwnicę – bagażnik. Wraz z silnikiem 2.2 DTI tworzy oszczędny i dosyć dynamiczny rodzinny środek lokomocji, auto nieznacznie traci ochotę do jazdy po załadowaniu “po dach”. Jego niezaprzeczalną zaletą są niskie koszty serwisowania oraz skąpa lista chorób. Doskonale sprawdzi się w roli auta reprezentacyjnego, jak do codziennej jazdy.
długość [mm] | 4822 |
wysokość [mm] | 1500 |
szerokość [mm] | 1798 |
rozstaw osi [mm] | 2800 |
liczba miejsc | 5 |
maksymalna objętość bagażnika [l] | 1850 |
minimalna objętość bagażnika [l] | 530 |
2.2 DTI 125km/4000 obr/min 280 Nm V max 202 km/h 0-100km/h 11.1 s