Zaczęło się od 55 koni mechanicznych i pierwszych pomysłów na redukcję spalania a skończyło na 285 koni i restrykcyjnych normach emisji, czyli historia „szóstek” ze Szwecji. Właśnie mija 80. rocznica powstania pierwszego sześciocylindrowego silnika produkcji Volvo.

Decyzję o wprowadzeniu na rynek sześciocylindrowych silników z pewnością przyspieszyły  plany dotyczące produkcji coraz większych samochodów, które ze względu na swoje gabaryty i wagę potrzebowały mocniejszych jednostek napędowych. Już wiosną

1929 swój debiut miał silnik DB, zamontowany modelu Volvo PV651 Silnik DB o pojemności 3010 cm3 i mocy 55 koni mechanicznych z łatwością umożliwiał przekroczenie astronomicznej prędkości 100 km/h.

Silnik modułowy, czyli to się da wymienić
Jeszcze zanim zaprzestano produkcji silnika ED, inżynierowie Volvo rozpoczęli prace nad nowocześniejszym silnikiem sześciocylindrowym. Choć nie wymyślono jeszcze wtedy terminu “silnik modułowy”, dokładnie tak zaprojektowano nowy silnik B30 w oparciu o te same, sprawdzone zasady, co słynny już, czterocylindrowy silnik B18. Następcę B18, czyli B20 wprowadzono jesienią roku 1968 – w tym samym czasie co sześciocylindrowy B30. Projekt silnika modułowego został później wzmocniony możliwością wymienialności tłoków, łączników, zaworów i komponentów mechanizmu zaworowego pomiędzy silnikami B20 i B30. Tym samym łatwiej było tworzyć nowe jednostki bazując na danych podzespołach, jak i obecnie łatwiej znaleźć części zamienne do nich.

Nowy silnik B30, zamontowano w Volvo 164 – osiągał on 130 koni mechanicznych oraz 196Nm 1971 r. przyniósł elektroniczny wtrysk paliwa umożliwiający zwiększenie mocy o dodatkowe 30KM. Sprawiło to, iż Volvo zaczęło się cieszyć popularnością wśród kierowców z bardziej sportowymi ambicjami. 160KM nie występuje nawet w obecnych czasach jako podstawowa wartość!

PRV
Na początku lat 70. Volvo wzięło udział w projekcie silnikowym prowadzonym wspólnie przez Peugeota i Renault. Celem było opracowanie nowoczesnego silnika V8. Ze względu jednak na okoliczności zewnętrzne projekt zarzucono skupiając się na rozwoju jednostki V6. Pierwszą wersję silnika zamontowano w 1974 r. w modelu Volvo 264. Był to silnik V6 o pojemności 2,7 litra (B27E). Kolejne lata przynosiły modernizacje i ulepszenia. Zmianie ulegała pojemność (do 2,8 litra), zapłon, wtryski i kontrola wydechu. W końcu nic nie jest doskonałe od samego początku, a problemy i bolączki wychodzą dopiero po długotrwałych testach, na które nie ma czasu w fabrykach – królikami doświadczalnymi są dopiero klienci.

Więcej mocy
W 1990 roku V6 zastąpiono silnikiem sześciocylindrowym z aluminium i cylindrami w układzie rzędowym o pojemności poniżej 3 litrów. Moc silnika przekroczyła magiczną granicę 200 koni i wynosiła aż 204 konie przy 6000 obr/min., zaś maksymalny moment obrotowy równy był 267 Nm, co oddziaływało nie tylko na wyobraźnię kierowców. Był to też zaczątek do wprowadzenia wersji pięciocylindrowej, którą montowano odwróconą o 90stopni w nowym modelu 850 GLT.

Ciągle do przodu
W 1998 po raz pierwszy silnik sześciocylindrowy umieszczono poprzecznie, a mechanizm napędowy znalazł się w zespole silnikowym napędzającym przednie koła. Volvo S80 było pierwszym autem, w którym zastosowano nowe  rozwiązanie technologiczne i tak postało do dzisiaj.

Od samego początku silnik oferowano w dwóch wersjach: 2,9 litra o mocy 204 koni oraz nieco mniejszej 2,8 litra z podwójnym układem turbodoładowania (B6284T) podnoszącym moc aż do 272 koni i 380 Nm momentu obrotowego.

W wyniku prac inżynierów Volvo powstała nowa, a zarazem większa wersja 3,2 litra, wprowadzona cztery lata później – w 2006 r. Miała nie tylko lepsze osiągi, ale jednocześnie obniżony został poziom emisji spalin i poprawiona ekonomika zużycia paliwa.

Sześciocylindrówki od Volvo
Fakt postępu i zmian w rozwoju silników przez 80 lat ich historii dobrze przedstawia małe zestawienie – porównanie najważniejszych typów silników sześciocylindrowych Volvo stosowanych w latach 1929-2009. Jak bowiem przedstawić zmiany w jednostkach napędowych jak nie zestawiając ich dane katalogowe obok siebie?

 

Typ Pojemność cm3 KM Moment obrotowy (maks. Nm) Moc (KM) / 1l
DB 1929 – 1931 3010 55 160 18
ED 1935 – 1958 3670 91 215 25
B30* 1968 – 1974 2978 130 196 44
B27E 1974 – 1980 2664 141 210 53
B280 1980 – 1990 2849 156 245 55
B6304F** 1990 – 2006 2922 204 267 (280) 69
B6284T*** 1998 – 2006 2783 272 380 98
B632S 2006 – 3192 238 320 75
B6304T2*** 2006 – 2953 285 400 97

Typowy silnik aut Formuły 1 w sezonie 2009 posiada wskaźnik mocy ok. 350 KM na 1 litr pojemności silnika.
* W przypadku B30E liczby te wynoszą odpowiednio 160 KM, 230 Nm oraz 54 KM/1 litr
**B6304F 1990 – 1998, w późniejszych latach B6304S 1998 – 2006
***Z turbodoładowaniem