Mówi się o kombi segmentu B, o limuzynie segmentu D, ale większości osób niezaznajomionych z motoryzacyjnym alfabetem niewiele to wyjaśnia. To w końcu tylko klasyfikacja – jedna z wielu stworzonych i jedna z wielu wykorzystywanych. Niemniej jednak jej duża popularność sprawia, że warto przynajmniej pobieżnie zorientować się, czym różnią się samochody segmentu A od aut segmentu K. A różnią się diametralnie. Oto krótki przewodnik po autosegmentach – od segmentu A do segmentu K.

Segment A (mini)

W segment A wpisują się najmniejsze samochody, które ze względu na swoje ograniczone rozmiary szczególnie dobrze spisują się w ruchu miejskim, gdzie każdy centymetr miejsca jest na wagę złota. Oznacza to, że dalsze wyprawy samochodami segmentu A mogą być utrudnione ze względu na brak miejsca. Ale przecież historia zna przypadki wypraw Fiatami 126p nad Balaton i dalej. Samochody segmentu A mogą zabierać na pokład 2 osoby (np. Smart ForTwo), 4 osoby (Fiat 500) lub 5 osób (Suzuki Splash).

Przykładowe samochody segmentu A: Renault Twingo, Volkswagen up!, Hyundai i10, Toyota Aygo.

Segment B (małe)

Samochody segmentu B stały się ostatnio bardzo popularne. To zasługa stosunkowo niskiej ceny i dużej praktyczności. To wciąż małe auta – aczkolwiek większe od tych reprezentujących autosegment A – ale oferujące istotnie więcej miejsca wewnątrz. Dzięki temu oferowane są nie tylko w najbardziej „zbitych” formach nadwozia, ale również jako sedany (np. Chevrolet Aveo) czy kombi (Skoda Fabia). Oprócz 5 miejsc w środku, samochody segmentu B posiadają zwykle normalnych rozmiarów bagażnik, dzięki czemu możliwe jest wszechstronne, codzienne użytkowanie auta klasy B.

Przykładowe samochody segmentu B: Dacia Logan, Ford Fiesta, Kia Rio, Suzuki Swift.

Segment C (kompakt)

Autosegment C, nazywany klasą niższą-średnią, to powszechna kategoria, do której zaliczyć można wiele rodzinnych samochodów (rodzinnych nie tylko pod względem rozmiaru, ale i ceny). Do klasy kompakt zaliczają się samochody pełnych rozmiarów, z wystarczającą ilością miejsca wewnątrz i sporym bagażnikiem, oferujące także przyzwoity komfort podróżowania. W praktyce oznacza to, że do klasy C zalicza się wszystkie samochody, które są zbyt duże na autosegmenty A-B i które są zbyt małe (zbyt mało luksusowe) na klasy kolejne. Gama nadwozi – niemal dowolna.

Przykładowe samochody segmentu C: Opel Astra, Subaru Impreza, Mazda 3, BMW Serii 1.

Segment D (klasa średnia)

Segment D, klasa średnia, to zwykle komfortowe sedany o rozmiarach wystarczających, by zabrać na pokład komfortowo 5 osób i ich bagaże. Są to samochody, które dobrze spisują się w długich trasach – nie ograniczają się wyłącznie do miejskiego przemieszczania z jednego punktu w drugi. Oprócz sedanów w klasie D występują również kombi, a także bazujące na sedanach wersje coupe uchodzące za sportowe odmiany. Do klasy D zaliczają się również samochody marek aspirujących do enigmatycznego miana „Premium”.

Przykładowe samochody segmentu D: Volkswagen Passat, Opel Insignia, Skoda Superb, Jaguar X-Type.

Segment E (klasa wyższa)

Awans z klasy D do E oznacza przede wszystkim wzrost ceny, ale również i oczekiwań, które spełnia samochód. Dzięki temu samochody zaliczane do autosegmentu E kupowane są nie tylko przez prywatnych użytkowników, ale równie chętnie przez przedstawicieli biznesu do roli pojazdów reprezentacyjnych. Do aut segmentu E zaliczają się często flagowe modele popularnych marek, jak również średnie modele marek z wyższej półki. Co nie zmienia faktu, że granica pomiędzy autosegmentem D i E jest mocno umowna.

Przykładowe samochody segmentu E: BMW Serii 5, Citroen C6, Volvo S80, Saab 9-5.

Segment F (luksusowe)

Pytanie, gdzie zaczyna się luksus, jest tyleż trafne co niejednoznaczne. Dla jednego będzie to nowy wydech w Golfie III, dla innego czterostrefowa klimatyzacja w najnowszym Mercedesie. Niemniej jednak w przypadku samochodów segmentu F – aut luksusowych – większych wątpliwości nie ma. To samochody wyróżniająca się przede wszystkim ceną, bogatym wyposażeniem. Zdarza się również, że już samochody segmentu F wykorzystywane są przy asyście specjalnie zatrudnionego szofera.

Przykładowe samochody segmentu F: Audi A8, BMW Serii 7, Lexus LS, Porsche Panamera.

Przykładowe samochody segmentu F+ („ultra-luksusowe”): Bentley Continental, Rolls-Royce Phantom, Maybach 62.

Segment G (sport)

Początkowo większość samochodów segmentu G miała dwoje lub troje drzwi, bo tak niegdyś wyobrażano sobie samochody sportowe. Do dzisiaj jednak wiele zdążyło się zmienić i tak autosegment G poszerzał swoje podwoje, otwierając drzwi przed kolejnymi grupami samochodów – między innymi przed sportowymi wersjami pojazdów zaliczanych do klasy B, C czy D.

Przykładowe samochody segmentu G: BMW Serii 6, Jaguar XK, Maserati GranTurismo, Porsche 911.

Przykładowe samochody segmentu G+ („super-sportowe”): Audi R8, Bugatti Veyron, Chevrolet Corvette, Pagani Zonda.

Segment H (cabrio)

Do autosegmentu H zaliczają się wszystkie samochody fabrycznie pozbawione dachu, często dysponujące dużą mocą wyjściową, ale niekoniecznie. Oczywiście miejsce w segmencie H należy się również samochodom ze składanym – twardym lub materiałowym dachem – a to oznacza, że do klasy H trafiają również specjalne wersje aut segmentu G i wcześniejszych.

Przykładowe samochody segmentu H: BMW Z8, Dodge Viper, Mazda MX-5, Porsche Boxster.

Segment I (SUV)

Segment I to obecnie kategoria bardzo powszechna. Niegdyś obejmowała przede wszystkim samochody terenowe, o dużych, podniesionych nadwoziach, doskonale sprawdzające się poza nawierzchniami utwardzonymi. Dzisiaj autosegment I to również wszelkiego rodzaju SUV-y, SAV-y i inne pojazdy typu crossover, które z jazdą w terenie nie muszą mieć absolutnie nic wspólnego.

Przykładowe samochody segmentu I: Audi Q7, Nissan Juke, Jeep Grand Cherokee, Volvo XC90.

Segment K (van)

Jeszcze nie samochody dostawcze, ale już w zasadzie nie osobowe, choć mogą zabrać na pokład przynajmniej 5 osób i spory bagaż. Do segmentu K zaliczają się zarówno vany, jak i minivany, jak również nawet samochody, których nadwozie trudno jednoznacznie zaklasyfikować (np. Mercedes-Benz Klasy R). W autosegmencie K znaleźć można zarówno powiększone samochody tworzone na bazie aut klasy C, D czy E, jak również pojazdy, które od początku projektowano jako vany.

Przykładowe samochody segmentu K: Opel Zafira, Renault Trafic, Seat Alhambra, Skoda Roomster.