W roku 1983 Amerykanie stworzyli pojazd tak prosty, jak genialny – samochód klasy minivan. Z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać równocześnie dwa modele: Plymouth Voyager i Dodge Caravan. Obydwa fantastycznie łączyły zalety auta osobowego, furgonetki i samochodu dostawczego. Producenci ze starego kontynentu  szybko podchwycili ten pomysł i tzw. vany zaczęły pojawiać się w ofertach kolejnych firm. Strzał w dziesiątkę dał Chryslerowi dominację w nowym segmencie na długie lata, zobowiązał jednak do bezustannego rozwoju. Wskaźnikiem sukcesu Chryslera jest niepobity rekord – do dziś po dwudziestu jeden latach jedenaście milionów minivanów ze znakiem amerykańskiej marki znalazło zadowolonych odbiorców.

Samochody MPV miały do niedawna istotną wadę. Ich wszechstronność ograniczona była przez  fotele tylnych rzędów, które były ciężkie i nieporęczne właśnie wtedy, kiedy próbowaliśmy skorzystać z możliwości modyfikowania wnętrza.

Pierwszą firmą, która wyeliminowała ten problem był Chrysler. System Stow’n go pozwalający jednym ruchem ręki chować fotele w podłodze zadebiutował w modelu Grand Voyager w 2009. Armia projektantów przygotowujących to genialne w swej prostocie rozwiązanie wykonał solidną robotę. Fotele Voyagera zachowały swoje  kształty i rozmiary.Amerykańscy  inżynierowie  zastosowali w konstrukcji siedzeń piankę o wysokiej gęstości (SHD),  materiał wynaleziony przez NASA dla podwyższenia komfortu foteli astronautów. Pianka ta pozwala zachować kształt i wygodę siedzeń bez względu na warunki eksploatacji.

Pełnowartościowe fotele w całości chowają się w schowkach płaskiej podłogi. Jeden wprawny ruch sprawia, że oparcie zbliża się do siedziska i całe siedzenie znika po chwili pod podłogą. Operację można przeprowadzić jedną ręką, drugą trzymając np. puszkę z napojem energetycznym, dziecko lub walizkę. Nie ma konieczności studiować długich instrukcji, wszystko wykonamy intuicyjnie już za pierwszym razem.

Niewielu właścicieli tego pojazdu zapamięta wszystkie konfiguracje foteli, na jakie pozwala system Stow’n go – jest ich ponad 250. Aby uzyskać zupełnie płaską podłogę za przednim rzędem siedzeń wystarczy 30 sekund. Godna podziwu jest przestrzeń 4550 litrów, którą możemy wypełnić  bagażami. To hangar wystarczający do zapakowania dwóch pralek lub lodówek. Może też z powodzeniem służyć jako kamper w dłuższej wojaży.

Jeśli fotele znajdują się w pozycji gotowej do przewozu pasażerów, w podłogowych schowkach upchniemy jeszcze 340 l  drobiazgów.

Najbardziej popularne spośród wariantów aranżacji wnętrza to:

  1. Konfiguracja “Wypoczynkowa”: tylną kanapę można odwrócić w całości lub częściowo, przodem do drzwi bagażnika uzyskując w ten sposób wygodne miejsce siedzące podczas postoju (jest to jedyne rozwiązanie tego rodzaju na rynku).
  2. Konfiguracja “Limuzynowa”: po złożeniu pod podłogę drugiego rzędu foteli powstaje wiele miejsca na nogi dla pasażerów trzeciego rzędu, a oparcia odchylają się aż do 40 st.
  3. Konfiguracja “Rodzinna”: wszystkie rzędy siedzeń w normalnej pozycji mieszczą siedem osób, a ponadto dostępne są trzy schowki podłogowe.
  4. Konfiguracja “Towarowa”: po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń powstaje płaska powierzchnia, którą można wykorzystać jako przestrzeń ładunkową o pojemności ponad 4,5 m3.

System aranżacji wnętrza wymagał nowej konstrukcji podwozia. Modernizacji poddano tylne zawieszenie, zbiornik paliwa, układ wydechowy, zespół cięgien hamulca postojowego oraz przewody tylnego nawiewu klimatyzacji.

Pod sufitem odnajdziemy system przesuwnych  pojemników, składający się z sufitowej konsoli, trzech ruchomych i wyjmowane pojemników na drobiazgi, panelu sterowania klimatyzacji dla pasażerów tylnych siedzeń oraz opcjonalnego ekranu odtwarzacza DVD (w ramach akcesoriów Mopar).

Chryslera przygotował dla swoich klientów szeroki wybór wersji i wyposażenia, m.in. odmiany o standardowym i wydłużonym rozstawie osi, elementy luksusowe oraz gamę zespołów napędowych. Nowe silniki i skrzynie biegów – w zestawieniu z komfortowym i wyciszonym wnętrzem oraz znacznie podwyższonym poziomem bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów od lat przekonują Europejczyków do tego szacownego “amerykańca”.

“Stow’n Go” stanowi wyposażenie wersji Grand Voyager (o wydłużonym rozstawie osi) w wersjach SE, LX i Limited oferowanych w Polsce. Produkcja samochodów Chrysler Voyager i Grand Voyager odbywa się równolegle w trzech zakładach: kanadyjskim Windsor w stanie Ontario, amerykańskim St. Louis w stanie Missouri, oraz Eurostar w austriackim mieście Graz.