Audi świętuje właśnie swoje 100-lecie podczas największych targów oldtimerów, na których zaprezentowane zostanie aż siedem historycznych modeli Audi pokazujących dziewięćdziesiąt lat tradycji marki.

Z okazji 100-lecia istnienia marki już w styczniu zapowiedziano wiele imprez i wystaw. Jedną z nich ma być między innymi wystawa w dniach 1 – 5 kwietnia 2009 podczas Targów Techno Classica w Essen. Niewątpliwie największą atrakcją będzie egzemplarz z 1935 roku, Audi 225 Front Roadster. Specjalnie na potrzeby targów w Essen, pojazd ten zostanie przeniesiony z otwartej niedawno wystawy specjalnej “Horch ein Audi!” z muzeum w Ingolstadt.

Na stoisku Audi w Essen na zwiedzających czekają między innymi:
Typ C “Alpensieger”, którym założyciel firmy, August Horach, wygrał trzy razy z rzędu (1912, 1913 i 1914) austriacki wyścig alpejski, a tym samym odniósł pierwsze sportowe sukcesy w historii marki Audi. Ten otwarty samochód turystyczny rozwijał astronomiczną moc 35 KM i osiągał prędkość maksymalną bliską 80 km/h.

Kolejną atrakcją dla zwiedzających będzie Audi 225 Front Roadster z 1935 roku.

Zostało ono zaprezentowane po raz pierwszy na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Berlinie w 1935 roku. Wykonano tylko dwa prototypy, a produkt finalny nie wszedł do produkcji ze względu na koszty. Oba prototypy uznano za zaginione. Audi 225 Front Roadster został zrekonstruowany w oparciu o dokumentację historyczną.

Samochody koncepcyjne i prototypy stanowią osobną dziedzinę motoryzacji. Na uwagę zasługuje chociażby pokazany w 1991 roku na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie model Audi quattro Spyder.  Studyjny model z czterosuwowym silnikiem V6 o mocy 174 KM, z aluminiowym nadwoziem i prędkością maksymalną 250 km/h pozostał jednak tylko i wyłącznie prototypem, chociaż kilkuset klientów “zapisało się” na ten samochód u dealerów Audi. Okazało się, że zapowiadana cena 100 000 marek była niemożliwa do realizacji, a koszty produkcji byłyby o wiele wyższe.

Audi Sport quattro S1 “Pikes Peak” od dawna jest legendą wśród fanów motoryzacji. Ten “Monster”, jak go czasem nazywano, trzy razy z rzędu wygrał na – mierzącej 4301 metrów – górze w Colorado. Niezapomniany przy tym był zapierający dech w piersiach podjazd Waltera Röhrla w 1987 roku, który po raz pierwszy pokonał górę w czasie krótszym niż jedenaście minut. Był to jednak ostatni występ Audi Sport quattro S1 – już dwa lata wcześniej Audi wycofało swój udział w Rallyesporcie. Audi R10 TDI jest pierwszym samochodem sportowym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze Le Mans z olejem napędowym w zbiorniku zamiast benzyny. Będzie co oglądać!

Co pokażą inni producenci w Essen? Na ten temat nie dostaliśmy jeszcze żadnych informacji. Pozostaje mieć nadzieję, że również pieczołowicie pracują nad swoimi stoiskami i wystawami.