Na polskim rynku używanych niesłabnącą popularnością cieszą się auta prestiżowe. Latka lecą, ceny spadają, więc coraz więcej Polaków może sobie na nie pozwolić. Jest też druga strona medalu – koszty eksploatacji.

Bez wątpienia Audi A6 to jeden z najpopularniejszych modeli na rynku wtórnym, a jego drugie wcielenie – C5 – bije od paru lat rekordy popularności. A to wszystko przez to, iż model ten można kupić w bardzo atrakcyjnej cenie.

A6 C5 zostało zaprezentowane w 1997 roku. Stronę stylistyczną oddano legendarnej Pininfarinie. Produkt ich pracy zachwyca nawet po czternastu latach od debiutu. W temacie aerodynamiki auto zostało dopieszczone w najdrobniejszych detalach.

Nadwozie modelu zostało zabezpieczone przed korozją metodą cynkowania. Nie dziwi więc fakt, że zadbane egzemplarze z początków produkcji nie wiedzą, co to rdza. Gdy się objawia, mamy niemal stu procentową gwarancję, że samochód ma burzliwą przeszłość.

W 2001 rokuA6 doczekało się face-liftingu. Kilka subtelnych zmian zafundowano prezencji auta, jak również poprawiono jakość materiałów wykończeniowych oraz wzmocniono jednostki napędowe. A6 sedan zmieści w sobie 551 litrów bagażu. Odmiana kombi – Avant – dysponuje nieznacznie mniejszą przestrzenią, która może zostać powiększona do 1 590 litrów.

Audi, jak na model klasy premium wypada, zostało sumiennie dopracowane. Dlatego więc wszelakie awarie elektroniki zdarzają się okazjonalnie. Sporadycznie użytkownicy sygnalizują problemy ze sterowaniem Climatronikiem. Znacznie powszechniejszy problem stanowią natomiast podnośniki tylnych szyb, które ulegają awarii. Ratunkiem okazuje się zestaw naprawczy za kilkadziesiąt złotych.

Obszerna paleta silnikowa to główna zaleta Audi. Do dyspozycji było aż dziewięć benzyniaków (1.8, 1.8T, 2.0, 2.4, 2.4 30V, 2.7Bt, 2.8 30V, 3.0 V6, 4.2 40V) i dwa diesle (1.9 TDI i 2.5TDI). W zależności od wersji, A6 było dostępne także z niezastąpionym napędem quattro.

Bazowa jednostka to benzynowe 1,8 litra (125KM). Silnik mizernie radzi sobie z masywnym Audi, oszczędności nie ma co tutaj szukać. Analogicznie z wersją dwulitrową (130KM), która często doposażana jest w instalację LPG. Jednostki te są mało “towarzyskie” – serwis odwiedzają tylko przy okazji wymiany elementów eksploatacyjnych. Większym wzięciem cieszy się jednostka 1,8 Turbo. Dostępna jest w dwóch wariantach mocy: 150 lub 180KM. W tym przypadku zdarzają się wycieki oleju oraz usterki turbiny. Eksploatacja tego silnika nie jest kosztowna. Za kilkaset złotych wymienimy w nim kompletny rozrząd.

Następną popularną jednostką jest V6 2,4 litra (165/170KM). Trzeba mieć jednak w pamięci to, iż jest on niemal dwa razy droższy w serwisie niż czterocylindrowe silniki. Lubi olej oraz wymaga platynowych świec zapłonowych. Umożliwiają dłuższą jazdę bez przygód. Jego zapotrzebowanie na paliwo oscyluje powyżej 10l/100km. Wynagradza to aksamitny dźwięk V6.

Wśród aut z drugiej ręki największym zainteresowaniem cieszą się silniki wysokoprężne z rodziny TDI w tym przypadku. Bazowy 1,9 był oferowany w trzech wersjach: 110, 115, 130KM. Te popularne diesle męczą głównie awarie turbosprężarek, przepływomierze – które zwykle bez większych przesłanek przestają współgrać. Natomiast pompowtryskiwacze potrafią pracować bez usterki przez długie lata.

Alternatywą dla popularnych diesli jest V6 TDI. Dwuipółlitrowa jednostka wysokoprężna w zależności od wariantu dysponuje mocą od 150 lub 180 koni mechanicznych. Niestety, naprawy w V6 potrafią skutecznie odchudzić portfel. Głównie awarii ulega pompa paliwa lub wtryskowa. Ich regeneracja to inwestycja liczona w tysiącach złotych. Nowatorska konstrukcja i nietypowe ustawienie silnika sprawia, że wymiana rozrządu jest dość poważną operacją (około 4-5 tysięcy złotych).

Zważywszy na sportowo zestrojone zawieszenie, aluminiowe wahacze, także i ich wymianę wypada doliczyć do napraw bieżących. Poza tym trzeba dbać o regularną wymianę filtrów i oleju.

Renoma marki, prestiż zawsze były kosztowne. Nie ma znaczenia upływający czas, nawet po dekadzie utrzymanie auta prestiżowego wiąże się ze znacznymi wydatkami. A6 można już kupić za przystępne pieniądze, jednakże ceny części i napraw często sięgają kilku tysięcy. W zamian Audi A6 odwdzięcza się wysokim komfortem podróżowania i nienagannym prowadzeniem.