Niegdyś drogie, pożądane przez rzesze zwykłych kierowców, teraz dostępne dla każdego. Audi A4 B5, bo o nim mowa, mimo swojego wieku (17 lat temu ruszyła produkcja) wciąż jest autem mile widzianym w przydomowym garażu. Za około 15 tys. zł możemy się cieszyć zadbanym egzemplarzem.

Audi to po BMW i Mercedesie główny gracz wśród aut prestiżowych. A4 B5 zastąpiło w gamie Audi wysłużoną 80-tkę i kontynuowało nowe nazewnictwo modeli literą A i tajemniczą cyfrą, którą można porównać z nomenklaturą z BMW, im większa, tym zacniejsza osoba zmieści się w środku. Podobnie jak obecnie, w owych czasach ofertę producenta zamykało flagowe A8. Oznacza to, że A4 było  rozsądnym sedanem klasy średniej dla wymagających czegoś więcej niż oferował np. VW Passat.  Niezbyt ostentacyjna wizytówka statusu społecznego. Wygląd tego auta jest klasyką gatunku. Prosta, lecz miękka linia, przód tradycyjnie skopiowany z innych modeli koncernu i charakterystyczna tylna część nadwozia, na której w 1998 roku wzorowała się Honda tworząc Accorda.  W  czasach swojej świetności B5 po prostu zachwycało szykiem i elegancją. Teraz wzbudza pożądanie głównie amatorów cudzej własności.

Obecnie można stwierdzić, że auto jest stare, gdyż pierwsze egzemplarze weszły na rynek w 1994 roku, a ostatnie w sumie dość niedawno, w 2001. Oprócz sedana, dostępna była wersja Avant, co slangu Audi oznacza po prostu kombi. Ta wersja pojawiła się jednak w późniejszym okresie, zaskakujące  było to, że zamiast 440l przestrzeni bagażowej, dostępnej w sedanie, liczyła tylko 390 l . Miało to jednak ukryty sens. Zamiast wizerunku kredensu na czterech kołach do przewożenia pralek i lodówek i innych (tak jak niezapomniane szafy Volvo), przylgnął do niej obraz lifestylowego wozidełka z windsurfingiem lub rowerem na dachu i kierowcą w przeciwsłonecznych okularach za kółkiem. Aby podkreślić wyjątkowość tej wersji,  tylko i wyłącznie Avant był sprzedawany w wersji RS4, czyli niepozornym pogromcy Porsche. Taka familijna wyścigówka.

W temacie jednostek napędowych panowie z Ingolstadt odrobili lekcje. Jeśli poszukujecie taniej limuzyny z pierścieniami na masce, to trzeba szukać wersji z benzynowym 1.6l pod maską. Ma 101KM, 145Nm, należy uprzedzić iż silnik ten zadowoli bardzo spokojnych kierowników, pozbawionych sportowej żyłki.Jednak, z tak symboliczną mocą radzi sobie z A4 całkiem dobrze dobrze. Nie jest to agregat godzien limuzyny klasy premium. Ciekawszym i często spotykanym wariantem jest motor 1.8l i 4 cylindry. Przy tej pojemności dziwne, aby miał ich więcej,  w głowicy jest 20 zaworów, oznacza, że konstrukcja tego motoru jest niespotykana. W przypadku omawianej jednostki każdy znajdzie coś dla siebie, moce są w przedziale od 125KM do nawet 180KM z doładowaniem i napędem na wszystkie koła quattro.  Warianty pozbawione turbo nie są może wybitnie szybkie, ale wystarczą do wyprzedzania Maluchów czy popularnych “cieniasów” i w miarę sprawnego przemieszczania się po drodze. Wszystkie lubią za to wysokie obroty – bez wyjątku. Jakby komuś było mało, do dyspozycji są większe silniki benzynowe w układzie V(6)  2.4, 2.6 oraz 2.8l, ich moc waha się w granicach 165-193KM. Prawdziwą perełką jest jednak motor 2.7l.  Producent zadbał o to, aby silnik tętnił życiem i podłączył do niego nie jedną a dwie turbosprężarki – biturbo. Dzięki temu zabiegowi w sportowej wersji  S4 osiąga aż 265KM, a w tej dla kamikadze, RS4, skromne 380KM .

Powracając do realnego świata, Audi dla miłośników “klekotów” przygotowało między innymi 90-konnego diesla 1.9TDI. Jest oszczędny, popularny, dość spokojny wręcz nudny. Jednak nie najnudniejszy, dla fanów eco drivingu pozostaje pancerny wariant 75-konny. W tych wersjach zadurzą się ci, którzy uważają, że po naszym kraju nie da się szybko jeździć. Reszcie znacznie bardziej przypadną do gustu mocniejsze warianty osiągające do 116KM, lub w ogóle inny, 2.5l diesel o mocy 150KM. Niestety zwykle bywa bardziej problematyczny, podobnie jak 1.9TDI jest też dostępny z quattro.

A4 B5 nie jest już samochodem pierwszej młodości a co za tym idzie awarii nie da się uniknąć. Przednie zawieszenie ma aż 8 wahaczy i poza tym, że zapewnia naprawdę niezłe prowadzenie, to lubi się psuć i zmniejszać budżet właściciela. W serwisach aukcyjnych można znaleźć stosunkowo tanie zamienniki, ale ich użycie zazwyczaj okazuje się być czymś w rodzaju unikania pylących drzew i traw przez alergika. Z kolei naprawę na oryginalnych częściach liczy się w tysiącach złotych. Poza tym w początkowych egzemplarzach problemy może sprawiać elektronika szczególnie immobilizer, centralny zamek i silnik wycieraczek przedniej szyby (typowe dla aut koncernu VW). Jednostki napędowe są z reguły trwałe, z jednym wyjątkiem, widlastym dieslem 2.5TDI. Łatwo można go zniszczyć kiepskim olejem i paliwem. Trapią go problemy ze smarowaniem, wałkami rozrządu i pompą wtryskową, z reguły na każdą z tych awarii najlepiej zaciągnąć kredyt hipoteczny, albo zaopiekować się podobnym egzemplarzem stojącym na ulicy (niepolecane rozwiązanie).

Wnętrze B5 nie jest tak dopracowane jak u współczesnych Audi. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości (jak na ówczesne standardy), tak jak ergonomia. Sam projekt nie jest specjalnie porywający, ale zadziwia fakt, że powstał w 1994 roku i w ogóle nie wygląda na 17 lat. Polityka cenowa koncernu w tamtych czasach wyglądała podobnie jak teraz, czyli klient musiał płacić za dosłownie wszystko poza czterema kołami, kierownicą….czterema korbkami. W bazowej wersji nie ma nawet przedniego podłokietnika, ale siedzi się na szczęście wygodnie i można się czuć komfortowo. Przynajmniej z przodu, bo na tylnej kanapie jest niewiele więcej miejsca niż w Skodzie Octavii I.

Teraz model A4 B5 może uszczęśliwić ludzi, którzy chcą jeździć czymś wygodnym i markowym za rozsądną cenę. Ta generacja wkroczyła w fazę, w której nie powala już na kolana przechodniów jest zwykłym samochodem, którego jeździ pełno po ulicach i nikt oprócz złodziei nie zwraca na niego uwagi. Jego popularność jest jednak zarazem zaletą po prostu jest w czym przebierać.

długość [mm] 4479
wysokość [mm] 1415
szerokość [mm] 1733
rozstaw osi [mm] 2617
liczba miejsc 5
maksymalna objętość bagażnika [l]
minimalna objętość bagażnika [l] 440
silniki benzynowe moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm] prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
1.6 i 101 / 5600 145 191 11.9
1.8 20V 125 / 5800 173 205 10.5
1.8 20V quattro 125 / 5800 168 202 11
1.8 20V Turbo 150 / 5700 210 222 8.3
1.8 20V Turbo quattro 150 / 5700 210 220 8.4
1.8 Turbo 180 / –
1.8 Turbo quattro 180 / –
2.4 30V 165 / 6000 230 226 8.2
2.4 30V quattro 165 / 6000 230 224 8.2
2.6 150 / 5750 225 220 9.1
2.6 quattro 150 / 5750 225 218 9.1
2.7 quattro 230 / –
2.8 174 / 5500 250 230 8.2
2.8 30V 193 / 6000 280 240 7.3
2.8 30V quattro 193 / 6000 280 235 7.3
2.8 quattro 174 / 5500