Jedna z największych legend motoryzacyjnych powraca. Aston Martin zaprezentował bowiem wyjątkowe auto koncepcyjne, które przywraca do życia nazwę Lagonda. Czym jednak jest owa „Lagonda”? Zapewne niewielu z Was zna odpowiedź na to pytanie…
Lagonda, najogólniej mówiąć, to brytyjska firma produkująca luksusowo-sportowe samochody. Marka powstała pod koniec XIX wieku (1899 roku) przez Wilbura Gunna. Początkowo budowano motocykle, w 1904 roku wprowadzono do produkcji trójkołowca, a pierwszy czterokołowy pojazd powstał w 1907. Był to 20 konny, 6 cylindrowy Torpedo, które pozwoliło wejść firmie na arenę sportów motorowych. W 1910 roku to właśnie model Lagondy wygrał wyścig Moskwa – St. Petersburg. W okresie przedwojennym sprzedawano także „małolitrażowy” samochód – 11,1 z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1 litra.
Nowy model wprowadzony w 1933, 16/80, wyposażony był w 2 litrowa jednostkę Crossleya z selektywną skrzynią biegów od roku 1934.
1934 rok przyniósł kolejny „małolitrażowy” pojazd – Rapier z 1,1litrowym silnikiem i nowym rodzajem skrzyni biegów. Wprowadzono także kolejny model oznaczony jako M45. Rok później, specjalnie przygotowana wersja M45R Rapide wygrała Le Mans.
Niestety wszystkie sukcesy firmy nie przekładały się na jej sytuację finansową i w 1935 roku została kupiona przez Alana Good’a, który przebił nawet markę Rolls-Royce.
Aston Martin Lagonda
Lagonda w 1947 roku została zakupiona przez koncern Aston Martin i funkcjonowała jako jej część, pod nazwą: Aston Martin Lagonda. Najciekawszym i nielicznym modelem tego okresu jest bez wątpienia futurystyczny Aston Martin Lagonda zaprojektowany w 1976 roku przez Williama Towns’a. Niski i kwadratowy samochód, przypominający kształtem klin powstał na bazie Aston Martina V8. Model dostępny był aż do roku 1991.
W 1993 na salonie samochodowym w Genewie, zaprezentowany został model Vignale Lagonda, a w 1994 wprowadzono wersję 4-drzwiową jak i 2-drzwiową.
Nowa Lagonda
Nowa Lagonda Concept to luksusowy, czteromiejscowy crossover. Nie są znane żadne oficjalne szczegóły dotyczące konstrukcji nowego modelu. Nieoficjalnie wiadomo jednak, iż Lagonda powstanie na płycie podłogowej Mercedesa GL, a pod maską znajdzie się 6.0-litrowy silnik V12 produkcji Astona Martina.
Aston Martin Lagonda (1987)
Lagonda wejdzie do produkcji w roku 2012 w ściśle ograniczonej liczbie egzemplarzy. Koszty? Kto przy takim samochodzie patrzy na jego cenę i uznaje to za główny wyznacznik zakupu? Te będą jednak kształtowały się na minimalnym poziomie około 250 000 funtów… Czy to wszystko pozwoli na przywrócenie legendy marki Lagonda do życia?