Czy przez ponad 100 lat można produkować samochody w jednej fabryce? Czesi udowadniają, iż nic nie stoi na przeszkodzie. Škoda Auto obchodziła właśnie 100-lecie istnienia fabryki w Vrchlabí. We wrześniu ubiegłego roku zaś, fabryka ta świętowała produkcję milionowego samochodu od czasu związania się z Volksvagenem w 1991 r.
Wszystko zaczęło się dzięki producentowi samochodów i angielskich siodeł, Petera a synové, którzy to w 1864 roku utworzyli swoją firmę. Potrzebowali jednak ponad 40 lat, aby wyprodukować pierwsze nadwozie, co udało im się dopiero w 1908r. Jednak niespełna piętnaście lat później, to właśnie karoserie samochodowe stały się jej główną produkcyjną domeną. Dopiero II wojna światowa przynosi znaczące zmiany w działalności fabryki. Po wojnie zmianie ulega nazwa firmy na SEVKAR – „Severočeská karosárna“, a chwilę później staje się ona częścią państwowych AZNP Mladá Boleslav.
Upaństwowienie miało swoje dobre skutki – po raz pierwszy zastosowano produkcję taśmową, co pomogło zwiększyć liczbę produkowanych egzemplarzy w ciągu roku. Pierwszym modelem opuszczającym zmodernizowaną fabrykę była Skoda 1101. Kolejne lata to dalszy rozwój przedsiębiorstwa i kolejne modele – odpowiednio Skoda 1200, 1201,1202, czy 1203.
Połowa lat 70-dziesiątych to współpraca faabryki z zakładem w Mlada Boleslav. Polegała ona głównie na testowaniu modelu 120 i wprowadzaniu poprawek inżynierskich.W roku 1987 we Vrchlabí jako pierwszej fabryce koncernu uruchomiono testową produkcję modelu Škoda Favorit, a w 1990 r. również Škoda Forman. Wymagało to zmian w systemie produkcji, co też z oczywistych względów uczyniono mając na celu polepszenie jakości wykonywanego montażu.W 1991 Škoda Mladá Boleslav stała się częścią Grupy Volkswagen – Vrchlabí pozostało natomiast jedną z fabryk firmy Škoda. W tamtym czasie fabryka produkowała specjalne wersje modeli Favorit oraz Forman. We wrześniu 1994 r. w fabryce rozpoczęto produkcję Škoda Felicia, a później także Felicia Combi, Felicia Pickup i Felicia Fun.
Jak będzie obchodzone 200-lecie istnienia fabryki w Vrchlabi? Dowiemy się tego już za niespełna 100 lat…
Połowa lat 70-dziesiątych to współpraca faabryki z zakładem w Mlada Boleslav. Polegała ona głównie na testowaniu modelu 120 i wprowadzaniu poprawek inżynierskich.W roku 1987 we Vrchlabí jako pierwszej fabryce koncernu uruchomiono testową produkcję modelu Škoda Favorit, a w 1990 r. również Škoda Forman. Wymagało to zmian w systemie produkcji, co też z oczywistych względów uczyniono mając na celu polepszenie jakości wykonywanego montażu.W 1991 Škoda Mladá Boleslav stała się częścią Grupy Volkswagen – Vrchlabí pozostało natomiast jedną z fabryk firmy Škoda. W tamtym czasie fabryka produkowała specjalne wersje modeli Favorit oraz Forman. We wrześniu 1994 r. w fabryce rozpoczęto produkcję Škoda Felicia, a później także Felicia Combi, Felicia Pickup i Felicia Fun.
Jak będzie obchodzone 200-lecie istnienia fabryki w Vrchlabi? Dowiemy się tego już za niespełna 100 lat…