Jak działa układ smarowania silników?

Bez odpowiedniego oleju silnikowego nie ma możliwości zredukowania tarcia, które naturalnie występuje pomiędzy poszczególnymi elementami silnika (bez takiej redukcji silnik bardzo szybko uległby zatarciu,a co za tym idzie nie nadawałby się już do użytku). Silnik chroniony przed zatarciem jest nie tylko przez odpowiednio dobrany olej silnikowy, ale również sprawnie działający układ smarowania silnika. Najbardziej potrzebne jest to w szczególności przy:
– styku tłoków i pierścieni tłokowych z cylindrem,
– styku czopów wału korbowego i wałka rozrządu z panewkami,
– miejscu w którym korowody stykają się z tłokowymi sworzniami,
– styku poszczególnych elementów rozrządu ( chodzi tu przede wszystkim o prowadnice, popychacze, krzywki wałka rozrządu czy trzony zaworów).

Będąc użytkownikiem jakiejkolwiek samochodu warto mieć świadomość tego, że układ smarowania silników odpowiada nie tylko za zmniejszenie tarcia pomiędzy poszczególnymi jego elementami. Układ ten odpowiada również za:
– skuteczne usuwanie z powierzchni które że sobą współpracują szkodliwych dla funkcjonowania silnika elementów takich jak różnego rodzaju cząstki stałe czy opiłki metalu,
– ochronę metalowych części silnika przed korozją,
– odprowadzanie z silnika nadmiaru ciepła,
– uszczelnienie elementów które pomiędzy sobą współpracują.

Jednak żaden układ smarowania silników nie będzie pracował prawidłowo bez zastosowania odpowiedniego oleju. Taki olej przede wszystkim powinien być odporny na utlenianie się, a także posiadać odpowiednią lepkość i odporność na działanie nawet bardzo wysokich temperatur.