Głównym argumentem dotyczący stosowaniu olejów syntetycznych (jednak pod względem minusów) pozostaje cena, która jest wyższa niż w sytuacji olejów mineralnych bądź półsyntetycznych. Zdecydowana połowa użytkowników oraz specjalistów uważa, iż oleje typu 0W, które lepiej zapewniają smarowanie w okresie mrozów, jednak zdecydowanie gorzej znoszą duże temperatury. Należy również zaliczyć swoiste zaufanie. W licznych testach stwierdzono, iż występuje obecność związków mineralnych oleju syntetycznego na przykład marki Shell. Wiele testowanych olejów nie spełnia jednak określonych parametrów. Można do nich zaliczyć następującą sytuację: zamiast 10W-40 olej odpowiadał na przykład klasie 15W-40, a zbadany tani olej półsyntetyczny z podrzędnego marketu okazał się tak naprawdę mineralnym. Należy mieć na uwadze, iż najważniejsze przy wymianie oleju jest dopilnowanie wymiany, w związku z czym najlepszy produkt może stać się również gorszy od najtańszego. Co może skutkować zatarciem silnika oraz dość kosztowną naprawą.