Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Technika jazdy      Użycie sprzęgła

Użycie sprzęgła

uzycie_sprzegla
Napisane przez
Dnia 11 Grudnia 2016 18:43 

Zasadą jest, aby zawsze jechać na możliwie najwyższym biegu tak długo, dopóki silnik nie wykazuje skłonności do przerywania i szarpania. Jeżeli więc szybkość dajmy na to na czwartym biegu spadła do około 30—25 km/godz, należy zmienić bieg na niższy. W motocyklach, których silniki są bardzo elastyczne granica ta leży nieco niżej (około 20 km/godz).

Zmiany biegów „w dół”, tzn. przełączanie biegów z wyż­szych na niższe, dokonuje się w dwóch przypadkach:

a)                  jeżeli obciążenie silnika na danym biegu wzrasta tak dalece, że obroty silnika spadają pomimo dodawania ,,gazu” (co może wy­stąpić np. podczas jazdy pod górę);

b)                 jeżeli z jakichkolwiek powodów szybkość jazdy musi być zmniejszona na tyle, że obroty silnika na danym biegu byłyby zbyt niskie i praca silnika byłaby nierównomierna.

Podstawową wytyczną przy zmianie biegów na niższe jest odpo­wiednie dobieranie szybkości jazdy i obrotów silnika.

Wiemy, że przełożenia uzyskiwane na poszczególnych biegach dobrane, są w ten sposób, że pewne określone zakresy szybkości jazdy można osiągnąć jadąc na jednym z dwu sąsiednich biegów, lecz przy różnej ilości obrotów silnika. Jest to podstawowy wa­runek płynności jazdy motocykla.

Dla przykładu można podać, że przy trzybiegowej skrzynce bie­gów zakresy możliwości jazdy np. na drugim i trzecim biegu po­krywają się na pewnym niewielkim odcinku w granicach (przy­kładowo) 20—30 km/godz. Z szybkością tą można więc jechać albo na drugim biegu — przy dużej ilości obrotów silnika, albo też na trzecim biegu — przy małej ilości obrotów silnika. Podob­nie jest z każdą parą sąsiednich biegów.

Aby włączyć niższy bieg, wyczekujemy chwili, kiedy szybkość jazdy na danym biegu zmniejszy się tak, że można by osiągnąć ją również i na najbliższym niższym biegu. Następnie wykonujemy następujące czynności: wyłączamy sprzęgło, zwiększamy obroty silnika przez krótkotrwałe, szybkie otwarcie przepustnicy, włą­czamy niższy bieg przez odpowiednie naciśnięcie dźwigni zmiany biegów, i zwalniamy dźwignię sprzęgła, zmniejszając szybkość zwalniania w końcowej fazie skoku dźwigni, aby uniknąć możli­wego szarpnięcia w chwili ostatecznego sprzęgania silnika i skrzyn­ki biegów przy większej różnicy obrotów tarcz sprzęgła.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18