Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Technika jazdy      Stosowanie międzygazu

Stosowanie międzygazu

stosowanie_miedzygazu
Napisane przez admin
Dnia 18 Grudnia 2016 15:16 

Dobre wyniki można uzyskać stosując przy przełączaniu biegów na niższe tzw. „międzygaz” i podwójne wyłączanie sprzęgła, tak jak przy prowadzeniu samochodów ciężarowych o dużej ładow­ności.

Czynności, jakie należy wykonać w tym przypadku po odpo­wiednim zmniejszeniu szybkości, są następujące: wyłączamy sprzęgło i jednocześnie zamykamy gaz, ustawiamy dźwignię zmiany biegów  w położeniu biegu jałowego, zwalniamy sprzęgło, szybko dodajemy, a potem szybko zamykamy gaz, wyłączamy sprzęgło, włączamy kolejny niższy bieg, a wreszcie zwalniamy sprzęgło.

Opisana manipulacja sprzęgłem i gazem ma na celu wyrównanie szybkości obwodowych kół zębatych w skrzynce biegów i zapobie­żenie przez to zgrzytom kół i możliwym uszkodzeniom. Przełącza­nie biegów z międzygazem możliwe jest jednak tylko wtedy, gdy dźwignię zmiany biegów można ustawić w wyraźnym położeniu biegu jałowego przy przejściu z biegu na bieg, tak jak ma to miej­sce np. w motocyklach BMW R 12 i R 35.

Musimy pamiętać, że pierwszy bieg używany jest tylko do ru­szania z miejsca lub w wyjątkowo ciężkich warunkach drogowych. Bieg najwyższy (trzeci lub czwarty) jest biegiem przeznaczonym do normalnej jazdy, tak po drodze, jak iw mieście. Na biegu tym uzyskuje się duże szybkości. Biegi drugi i trzeci są biegami po­średnimi i korzystamy z nich wszędzie tam, gdzie bieg najwyższy jest za szybki; prócz tego wykorzystujemy je jako szczeble po­średnie między biegiem pierwszym i najwyższym.

Należy unikać jazdy przy włączonym zbyt niskim biegu. Silnik wtedy grzeje się nadmiernie, zużywa dużo paliwa, a szybkość jaz­dy jest mała.

W celu zatrzymania motocykla zamykamy przepustnicę, a gdy szybkość motocykla zmaleje (jednak nie aż tak, aby silnik zaczął szarpać), wyłączamy sprzęgło i hamujemy przez naciśnięcie pedału hamulca nożnego, pomagając sobie zawsze ha­mulcem ręcznym, działającym na przednie koło. Po zupełnym za­trzymaniu się motocykla sprzęgło jest w dalszym ciągu wyłączo­ne; ustawiamy wtedy dźwignię zmiany biegów w położeniu biegu jałowego i zwalniamy wolno dźwignię sprzęgła.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18