Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Technika jazdy      Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2

Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2

sposob_jazdy_a_zuzycie_paliwa_cz2
Napisane przez admin
Dnia 8 Stycznia 2017 17:37 

Używanie hamulców powinno być ograniczone do nie­zbędnego minimum. Przy hamowaniu energia kinetyczna rozpę­dzonego motocykla zamieniana jest na energię cieplną, wywiązu­jącą się podczas tarcia szczęk hamulcowych o bęben. Energia ta jest oczywiście tracona bezużytecznie, gdyż rozgrzane hamulce oddają swe ciepło otaczającemu powietrzu. W ten sposób tracimy energię, którą uzyskujemy przez spalanie paliwa podczas jazdy.

Musimy więc jeździć tak, aby hamulców używać tylko na jak najkrótszych odcinkach i jak najrzadziej (z wyjątkiem okresu docierania, w którym również i hamulce powinny być szybko do­prowadzone do pełnej sprawności).

Jeżeli jadąc w mieście widzimy z odległości np. 150 metrów, że na skrzyżowaniu pali się akurat czerwone światło, to nie należy dojeżdżać ostro do skrzyżowania i dopiero bezpośrednio przed nim gwałtownie hamować w oczekiwaniu na zmianę świateł, lecz przez zmniejszenie „gazu” zredukować szybkość na najwyższym biegu już na odcinku tych 150 m dzielących nas od skrzyżowania.

W tym czasie na pewno nastąpi na skrzyżowaniu zmiana świateł z czerwonego na żółte, a potem na zielone, tak że nie będzie po­trzebne hamowanie, zmiana biegów, zatrzymywanie się, a na­stępnie ruszanie i ponowne rozpędzanie motocykla. Możemy jed­nak tak postępować tylko wtedy, gdy nie spowoduje to żadnych zakłóceń w ruchu ulicznym.

Gwałtowne hamowanie powoduje również zużywanie się bębnów, okładzin hamulcowych i ogumienia. Czarna smuga na asfalcie, pozostawiona przez jadącego „po kawalersku” moto­cyklistę, który zahamował tak, że opona unieruchomionego koła aż „zapiszczała”, jest przecież niczym innym jak drobniutkimi cząsteczkami gumy starej z bieżnika opony.

Bardzo szkodliwe jest gwałtowne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca. Nie powinniśmy się tu wzorować na zawodnikach biorących udział w wyścigach, gdzie każdy ułamek sekundy ma decydujące znaczenie. Szybkie przyspieszanie odbija się ujemnie na wszystkich zespołach motocykla i zwiększa zużycie paliwa. Rękojeścią „gazu” powinniśmy poruszać w sposób płynny,łagodnie, z wyjątkiem oczywiście zamykania przy zmianie biegów, które powinno być szybkie.

Jeżeli więc chcemy, aby motocykl nasz zużywał mało paliwa i służył nam jak najdłużej, musimy pamiętać o tym, aby:

a)jeździć z szybkością ekonomiczną i możliwie na naj­wyższym biegu,

b)  rękojeścią „gazu” poruszać w sposób płynny, po­woli zwiększając szybkość jazdy,

c)  jak najrzadziej używać hamulców, a wykorzysty­wać hamujące działanie silnika przy zamkniętej przepustnicy.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18