Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Technika jazdy      Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1

Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1

sposob_jazdy_a_zuzycie_paliwa_cz1
Napisane przez admin
Dnia 8 Stycznia 2017 17:32 

Dążeniem każdego z posiadaczy i użytkowników motocykla jest jak najmniejsze zużycie paliwa i osiągnięcie jak największej trwa­łości motocykla. Zużycie paliwa i trwałość motocykla zależą odwielu czynników, do których jako najważniejsze zaliczyć można: stan techniczny i stopień zużycia motocykla, warunki użytkowa­nia oraz sposób jazdy.

Jest zrozumiałe, że motocykl o dużym stopniu zużycia poszczególnych mechanizmów (zwłaszcza silnika), mający nie­szczelne zawory, wytarte pierścienie tłokowe i zużytą gładź cy­lindra, ma mniejszą moc i zużywa więcej paliwa niż identyczny motocykl o mniejszym stopniu zużycia.

Z drugiej strony — motocykl prawie nowy, lecz będący w złym stanie technicznym, zaniedbany, nie konser­wowany odpowiednio przez swojego właściciela, mający np. źle dobraną świecę zapłonową, źle wyregulowany gaźnik, niewłaści­wie ustawiony zapłon lub nieprawidłowe luzy zaworowe również nie da oczekiwanej od niego mocy, zużywając więcej paliwa niż przewiduje to norma.

Poważne znaczenie mają warunki użytkowania mo­tocykla. W mieście, gdzie zmuszeni jesteśmy do częstego zatrzy­mywania i ruszania z miejsca, przyspieszania i hamowania, jeździ­my z konieczności dużo na niskich biegach. Nic więc dziwnego, że zużycie paliwa jest zwiększone, często nawet 30—50% większe niż zużycie paliwa podczas jazdy na drogach otwartych poza mia­stem.

Duży wpływ ma wreszcie szybkość jazdy.

Wiemy, że na najwyższym biegu możemy uzyskać różne szybko­ści jazdy: od 20 km/godz aż do szybkości maksymalnej, sięgającej 90 czy 100 km/godz i więcej.

Z jaką więc szybkością należy jechać, aby osiągnąć jak naj­mniejsze zużycie paliwa, którego koszt jest jedną z najpoważ­niejszych pozycji obciążających budżet motocyklisty? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, który przedstawia nam przykładowo zużycie paliwa w litrach na 100 km w zależności od szybkości jazdy na najwyż­szym biegu w trzech motocyklach radzieckich: M1A — 125 cm3, IŻ — 350 cm3 i M 72 — 750 cm3 (z wózkiem bocznym).

Widzimy, że najmniejsze zużycie paliwa uzyskuje się podczas ‘ jazdy z szybkościami wynoszącymi mniej więcej około połowę szybkości najwyższej danego typu motocykla. Wypływa stąd prosty wniosek: w miarę możliwości należy jechać tymi właśnie ekonomicznymi szybkościami. Bardzo nie­ekonomiczna jest jazda z większymi szybkościami, gdyż zużycie paliwa intensywnie wzrasta

Należy zawsze starać się, aby szybkość jazdy wahała się w mo­żliwie małych granicach. Przyspieszanie (zwłaszcza nagłe) i zmia­na biegów zwiększają zużycie paliwa. Łatwo przekonać się o tym podczas jazdy w mieście, gdzie zmuszeni jesteśmy do ciągłego stawania, a potem przyspieszania.

Jest rzeczą wiadomą, że opory jazdy rosną wraz z szybkością, wzrasta więc również obciążenie wszystkich łożysk, łańcuchów, kół zębatych i opon, które wskutek tego szybciej się zużywają. Z drugiej strony przy zbyt małych obrotach silnik pracuje nie­równomiernie, powodując drgania i szarpania układu napędowego oraz przyczyniając się do szybszego zużycia części. I tu więc szyb­kość ekonomiczna jest jedynym logicznym rozwiązaniem.

Powinniśmy zawsze dążyć do tego, aby jechać na najwyższym biegu, pamiętając, że wskutek większego przełożenia całkowitego na niższych biegach wzrasta również zużycie paliwa.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18