Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Silnik      Silniki czterosuwowe a dwusuwowe

Silniki czterosuwowe a dwusuwowe

silniki_czterosuwowe_a_dwusuwowe
Napisane przez admin
Dnia 6 Stycznia 2015 16:42 

W porównaniu z silnikami czterosuwowymi dwusuwy wykazują szereg zalet. Jako najważniejsze należy tu wymienić: prostotę budowy wskutek braku skomplikowanego układu rozrządu, a więc zaworów i ich napędu, prostszą konstrukcję głowic, łatwość ob­sługi i naprawy silnika. Poza tym dwukrotnie większa ilość suwów pracy dwusuwu przy tej samej ilości obrotów wału korbowego na minutę (w porównaniu z czterosuwami) wymaga stosunkowo mniejszych kół zamachowych, umożliwiając bardziej równomierną pracę silnika.

Jeżeli porównamy dwa silniki: czterosuwowy i dwusuwowy o tej samej pojemności i ilości obrotów, to okaże się, że dwusuw — mimo że ma dwukrotnie większą ilość suwów pracy w jednostce czasu — wcale nie ma dwukrotnie większej mocy niż czterosuw. Jest to wynikiem nie zupełnego napełniania cylindra dwusuwu świeżą mieszanką i pozostawania resztek spalin w cylindrze. Na­pełnienie cylindra dwusuwu jest szczególnie niekorzystne przy niskich obrotach silnika. Mała ilość świeżej mieszanki tworzy wtedy ze spalinami mieszaninę, czasami nawet w ogóle niezdolną do zapalenia się od iskry na elektrodach świecy zapłonowej. Dla­tego też silniki dwusuwowe mają tak nieregularną pracę na biegu jałowym, gdy tymczasem czterosuwowe pracują bardzo regular­nie w całym zakresie obciążeń.

Silniki dwusuwowe w motocyklach mają pojemność najwyżej 350 cm3 na jeden cylinder. Większe pojemności nie są stosowane, gdyż pogarszałoby to znacznie sprawność silnika.

W porównaniu z silnikami czterosuwowymi dwusuwy charakte­ryzują się następującymi niekorzystnymi cechami: większym zużyciem paliwa przy małych obciążeniach i przy pełnym obciążeniu oraz większym obciążeniem mechanicznym i cieplnym silnika wskutek dwukrotnie większej ilości suwów pracy w jednostce czasu.

Jeżeli porównamy zużycie paliwa w silniku dwusuwowym i czterosuwowym i wyrazimy je w gramach w odniesieniu do 1 KM mocy silnika i jednej godziny jego pracy, to otrzymamy następujące wartości:

silnik dwusuwowy do 250 cm3 300—450 G/KM godz

silnik dwusuwowy 250—350 cm3 350—450 G/KM godz

silnik czterosuwowy górnozaworowy 200—250 G/KM godz

silnik czterosuwowy dolnozaworowy 220—350 G/KM godz

Widzimy więc, że silniki dwusuwowe pod względem zużycia paliwa są mniej korzystne niż silniki czterosuwowe, gdyż zuży­wają więcej paliwa.

Podobnie jest z zużyciem oleju. Wskutek tego, że w dwusuwach większość oleju koniecznego do smarowania części trących silnika jest spalana podczas suwu pracy, zużycie oleju jest tu bardzo duże. Czterosuw, mający specjalny układ smarowania, jest pod tym względem dużo oszczędniejszy.

Silniki czterosuwowe, jako więcej skomplikowane, wymagają bardziej starannej opieki technicznej w czasie eksploatacji, są droższe w produkcji i naprawie, lecz pozwalają za to na osiąganie dużych mocy jednostkowych. Z tego względu stosuje się je prze­ważnie w motocyklach sportowych i wyczynowych oraz użytko­wych o pojemności silnika powyżej 250 cm3 na jeden cylinder.

Silniki czterosuwowe a dwusuwowe różnią się nie tylko mechanizmem działania.

Silnik dwusuwowy stosuje się wszędzie tam, gdzie nie zależy na osiąganiu specjalnie dużych mocy, a ważna jest prostota obsłu­gi, łatwość naprawy i niższy koszt produkcji. Dlatego najczęściej stosuje się je w motocyklach o pojemności silnika poniżej 250 cm3 na jeden cylinder.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18