Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Technika jazdy      Hamowanie motocyklem cz.1

Hamowanie motocyklem cz.1

hamowanie_motocyklem_cz1
Napisane przez admin
Dnia 18 Grudnia 2016 15:21 

Hamowanie motocykla wymaga szczególnej umiejęt­ności. Hamować należy zdecydowanie, lecz w ten sposób, aby nie dopuścić do zablokowania, tzn. unieruchomienia hamowanego koła. Gdy nieruchome koło trze o jezdnię, efekt hamowania jest mniej­szy, prócz tego motocykl może utracić stateczność i zarzucić, co jest zawsze niebezpieczne, a wreszcie — zużycie opony przy po­ślizgu jest duże. Dlatego też trzeba wiedzieć, z jaką maksymalną siłą można naciskać dźwignię nożną hamulca, aby nie dopuścićdo poślizgu koła. Siła ta zależy w pierwszym rzędzie od stanu hamulców, a poza tym od rodzaju i stanu nawierzchni drogi.

Pamiętajmy, że hamowanie zależy w poważnym stopniu od ob­ciążenia tylnego koła. Jazda z pasażerem na tylnym siodełku po­wodując większe obciążenie tylnego koła pozwala na zwiększenie skuteczności hamowania, gdyż poślizg tylnego koła po jego zablo­kowaniu następuje przy większej sile hamowania. Wykorzystanie tylnego hamulca jest wtedy lepsze.

Większość początkujących motocyklistów, a nawet i niektórzy motocykliści z dłuższą praktyką używają wyłącznie hamulca na tylne koło, zapominając zupełnie, że istnieje hamulec przedni. Jest to spowodowane obawą przed zablokowaniem przedniego koła, kończącym się często upadkiem.

Zwróćmy jednak uwagę na to, że skuteczność hamowania przed­nim hamulcem jest większa niż przy hamowaniu hamulcem tyl­nym, i to prawie półtorakrotnie, gdyż obciążenie koła przedniego przy hamowaniu wzrasta. Można przekonać się o tym mierząc drogę hamowania na suchej jezdni betonowej lub asfaltowej. Dro­ga hamowania przy użyciu hamulca na przednie koło może być nawet półtorakrotnie krótsza niż przy hamowaniu samym tylko hamulcem tylnym. Dlatego też nie trzeba bać się hamulca przed­niego, ale odwrotnie — używać go jak najczęściej, zachowując jednak konieczną ostrożność, zwłaszcza na nawierzchni mokrej.

W miarę możności powinno się unikać hamowania na zakrętach, szczególnie przednim hamulcem. Hamować należy wtedy bardzo ostrożnie, gdyż zablokowanie koła spowoduje nieuchronny poślizg koła w bok.

Gdy zatrzymujemy motocykl tylko na krótki postój, np. na skrzyżowaniu ulic przy czerwonym świetle, nie gasimy silnika, lecz pozwalamy mu pracować na wolnych obrotach przy zamknię­tej przepustnicy i włączonym biegu jałowym.

Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18