Strona główna Kontakt
zamarte.pl
Motocyklowy poradnik
Motocykle Silnik Ogólne informacje Układy w motocyklu Instalacje w motocyklu Części motocykla Technika jazdy Różne

zamarte.pl      Silnik      Docieranie nowego motocykla

Docieranie nowego motocykla

docieranie_nowego_motocykla
Napisane przez admin
Dnia 8 Stycznia 2017 17:18 

Większość części nowego motocykla, głównie zaś części silnika i układu napędowego, wykończona jest przez obróbkę skrawaniem, a więc przez toczenie, frezowanie czy szlifowanie.

Powierzchnie tłoka, cylindra lub np. kół zębatych w skrzynce biegów oglądane gołym okiem wydają się bardzo gładkie. Jeżeli jednak przyjrzymy się tym powierzchniom np. przez mikroskop, to okaże się, że powierzchnia tłoka czy wałka jest nierówna, ma rowki i żłobki.

Pracy takich powierzchni towarzyszą duże opory tarcia, po­wstawanie ciepła i szybkie zużywanie się. Stan taki trwa do chwili, gdy obie powierzchnie zostaną w pewnej mierze wygła­dzone, a więc — jak mówimy — dotarte.

Okresem docierania nazywamy czas, w którym właśnie dopasowują się i wygładzają wzajemnie wszystkie współpracujące ze sobą powierzchnie części motocykla.

Docieranie można podzielić na dwa okresy.

Pierwszy okres docierania jest najważniejszy, gdyż nowe części motocykla są bardzo chropowate, a luzy między nimi bardzo małe.

Docieranie ma wtedy bardzo intensywny cha­rakter. Dlatego też przez pierwsze 500 km przebiegu motocykla jadąc na najwyższym biegu nie należy przekraczać szybkości 50 km/godz na motocyklach o litrażu do 250 cm3 i 60 km/godz na motocyklach o większych silnikach.

Największe dopuszczalne obrócenie rękojeści przepustnicy nie powinno przy tym przekra­czać około V3 całkowitego jej obrotu.

W pierwszym okresie docierania nie powinno się jeździć po dro­gach górzystych lub w ciężkim terenie. Nie zaleca się również forsownej jazdy w mieście, gdzie trzeba często przystawać i dużo jeździć na niskich biegach.

Ponieważ luzy w nowym silniku są małe, należy unikać prze­grzewania silnika. Dlatego też niewskazane jest docieranie silnika w upalne dnie, gdyż nadmiernie nagrzane części mogą rozszerzyć się tak bardzo, że cienka powłoka oleju między nimi ulegnie prze­rwaniu, a silnik wskutek braku smarowania i miejscowego prze­grzania części zatrze się.

W silnikach dwusuwowych smarowanych mieszanką zamiast mieszanki benzyny z olejem o stosunku objętości 25 : 1 w pierw­szym okresie docierania daje się nieco obfitsze smarowanie, mie­szając benzynę z olejem w stosunku 20 : 1, a nawet — jak zale­cają niektóre wytwórnie — 16 : 1.

Po zakończeniu pierwszego okresu docierania, tzn. po przeje­chaniu 500 km, motocykl poddaje się przeglądowi (najlepiej w sta­cji obsługi TOS), sprawdza się jego stan oraz wymienia olej w sil­niku i skrzynce biegów.

Drugi okres docierania, następujący po pierwszym, trwa aż do przejechania 1500—2000 km. Można tu początkowo rozwijać szybkość rzędu 50 km/godz na małych motocyklach, a 60 km/godz — na cięższych motocyklach.

Szybkość ta może stopniowo wzrastać, a bezpośrednio przed wykazaniem przez licz­nik 2000 km możemy już na krótkich odcinkach i z odpowiednią ostrożnością wykorzystywać maksymalną szybkość motocykla.

Z im większą ostrożnością i uwagą będziemy docierać motocykl, przestrzegając ściśle wskazówek wytwórni, tym lepsza będzie współpraca części motocykla i większa ich trwałość. Pamiętajmy, że docieranie ma bardzo duży wpływ na późniejszą pracę silnika, zużycie paliwa i moc, jaką możemy uzyskać z silnika.
Tagi nauka 
Kategoria Silnik
Najnowsze
Mycie motocykla Wyposażenie w narzędzia i części zapasowe Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.2 Sposób jazdy a zużycie paliwa cz.1 Docieranie nowego motocykla Hamowanie motocyklem cz.2 Hamowanie motocyklem cz.1 Stosowanie międzygazu Użycie sprzęgła Człowiek z żelaza
Tagi
O mnie
Facebook
Reklama
Fatal error: Cannot use [] for reading in /home/newglob/domains/zamarte.pl/public_html/f726120b214e9beb7193571384592d8b/SeoPilotClient.php(395) : runtime-created function on line 18